Aktuell omvärldsbevakning (11/2-2018): Spel, unga och skolan

Aktuell omvärldsbevakning (11/2-2018): Spel, unga och skolan

Mario. Luigi. Cloud. Bulbasaur. Blastoise. Corrin. Zelda. Squirtle. Pikachu. Raichu. Vad har alla dessa namn gemensamt? Jo de är karaktärer i den värld som våra barn och unga idag växer upp med. Spelens värld. En spelvärld de enligt undersökningar kommer tillbringa 10 000 h med innan de fyller 21 år gamla. 10 000 h. Hm. Vad motsvarar detta? Låt oss sätta det i en skolkontext. 10 000 h är ca 1 000 h mer än vad hela den svenska grundskolan och den svenska gymnasieskolan tillsammans omfattar.

På 10-15 år har mängden tid som unga använder för spel kört förbi den totala tid de tillbringar i den svenska grundskolan och gymnasieskolan tillsammans. Första månaden lade spelare 68 000 år tillsammans i Call of Duty: Black ops. 5.93 miljoner år har lagts totalt av spelare runt om i världen på att lösa problemen i Azeroth (World of Warcraft). Vi får i debatten höra att barn och unga ska spela mindre. Både i och utanför skolan finns det starka röster som försöker med det här. Ofta kommande från vuxna. Här kan man undra. För den genomsnittliga gamern är 33 år och den beräknade demografin för spel är att även äldre vuxna kommer spela relativt mycket enligt forskning. Då kan man fundera över om inte vi vuxna ägnar oss åt hyckleri när vi talar om för barn och unga att de bör spela mindre.

Det är rätt uppenbart att barn och unga lever sina liv i den digitala världen där spelen är en central del. Det är rätt uppenbart att spelen har lyckats motivera dem. Det är också rätt uppenbart att traditionella medier som böcker och tidningar i tryckt form inte har lyckats särskilt väl med att motivera barn och unga. Läsning är fortfarande viktigt. Där finns det inga tveksamheter. Men vi har en generation barn och unga som vill utveckla läsförmåga i ett interaktivt språk, inte ett tryckt språk. Det är en avsevärd skillnad däremellan. Men de barn och unga som redan flyttat över till det interaktiva språket får ingen hjälp alls i skolan idag. De lämnas själva med en digital interaktiv värld. Är det förvånande att många av dessa elever bli stressade och inte känner sig hemma i skolans värld längre? Mitt svar är: Nej! Det är en naturlig konsekvens av vårt misslyckande eller om man så vill oförmåga att ta tag i de här frågorna (inkluderat mitt eget, jag är också utbildad lärare och borde reagerat mycket tydligare och tidigare). Detta beror inte bara på skolan. Det beror även på politisk senfärdighet i de här frågorna.

Och ni som nu klagar över att barn och unga läser för lite böcker och kan för lite om litteratur: Är ni själva beredda att skaffa er den kunskap som krävs om den värld (spelens värld) där många barn och unga idag lägger 1 000 h mer än vad de gör i hela grundskolan och gymnasiet tillsammans?

No votes yet.
Please wait...

Comments

comments